Helpcenter

Ik ben nieuw bij Amaze

  • Wat is Amaze?

    Amaze is een reis-app. Met Amaze reis je van A naar Z zonder het hele alfabet. Amaze is de app die je nodig hebt om een reis te plannen, reserveren en betalen, zonder OV-chipkaart. Van je eigen fiets of auto, het openbaar vervoer of deelauto’s, wij laten je een nieuwe manier van reizen ontdekken en verbeteren hiermee de leefbaarheid van onze steden. Ondertussen werken wij hard aan de verbetering van onze app. De komende tijd gaan wij de reactie en ervaringen van gebruikers verzamelen om te bepalen wat we nog moeten verbeteren en toevoegen. Reis jij met ons mee naar een volgende bestemming?  

  • Hoe werkt Amaze?

    Heel gemakkelijk. Er zijn twee manieren om jouw prettigste reis te bepalen; via de Planner of via de In de buurt-functie. Eigenlijk zeggen de namen het al. Met de Planner krijg je verschillende reisopties naar je ingevulde bestemming en via de In de buurt-functie kun je al het vervoer bij jou in de buurt zien op de kaart in de app.

    Heb je een reis uitgezocht en heb je daarvoor een kaartje nodig? Dan koop jij die direct in de app. Dit mobiele ticket is je vervoersbewijs, waarmee je direct kan reizen vanuit je smartphone. Wil je een deelauto gebruiken? Dan reserveer, betaal en open je deze in met de app. Vergeet niet vooraf je rijbewijs te verifiëren, dit duurt maar een paar minuutjes. Hiervoor maak je een foto van de voor- en achterkant van je rijbewijs en een selfie. Super gemakkelijk!

    Voor het reizen met een Amber deelauto is een creditcard validatie noodzakelijk. Vul je gegevens in en accepteer de reservering in je Bankieren-app.

  • Waarmee kan ik reizen met Amaze?

    Met Amaze kun je gebruik maken van verschillende soorten vervoer in Nederland zoals trein, metro, tram, bus , deelauto, deelfiets en veerboot. Alle vervoerders en mobiliteitsaanbieders die zijn aangesloten bij Amaze zijn:

    • Openbaar vervoer: NS, Arriva, Connexxion, Blauwnet, Keolis, Syntus, RRReis, Rnet, Bravo, Hermes, Breng, AllGo, RET, U-OV, EBS, GVB en HTM
    • Taxi: TCA
    • Deelfietsen: Donkey Republic
    • Deelauto’s: Amber

    Amaze laat je ook de beschikbaarheid zien van OV-fiets en de deelscooters van Felyx en Check.

  • Hoe maak ik een account aan?

    Om te kunnen boeken, betalen en reizen heb je een account nodig. Vul je profielgegevens in: naam, adres, geboortedatum en e-mailadres. Wij vragen dit van jou omdat treintickets persoonsgebonden zijn. Het ticket is daarom alleen geldig in combinatie met een identiteitsbewijs. Je voor- en achternaam op het ticket moeten daarom ook hetzelfde zijn als die op je legitimatiebewijs. Lees hierover meer in de e-ticket voorwaarden van desbetreffende vervoerder.

    Wanneer je een deelauto wil gebruiken, is het uploaden van je rijbewijs nodig. Dit kan eenvoudig met drie foto’s binnen je profiel. Je ontvangt een e-mail zodra je rijbewijs is gevalideerd. Omdat er tijd nodig is om je rijbewijs te verifiëren, is het handig om dit meteen te doen tijdens het aanmaken van je account. Hiervoor dien je een foto te maken van de voor- en achterkant van je rijbewijs en een selfie, super gemakkelijk!

    Voor het reizen met een Amber-deelauto is een creditcard validatie noodzakelijk. Vul je gegevens in en accepteer de reservering in je Bankieren-app.

  • Hoe werkt Amaze?

  • Trip planner

    Voer jouw eindbestemming in je krijgt direct de beste reisopties in je scherm. Vergelijk en selecteer de beste optie. Je kunt de opties aanpassen door op Opties te klikken en een filter in te stellen voor je reis, bijvoorbeeld als je alleen met de fiets wilt, of OV. Ook kun je de locatie aanpassen waar vandaan je wilt reizen.

    Heb je een reis uitgezocht en heb je daarvoor een kaartje nodig? Dan koop jij direct je ticket in de app. Dit mobiele ticket is je vervoersbewijs, waarmee je kan reizen vanuit je smartphone. Met het ticket op je telefoon open je eventuele poortjes die je onderweg tegenkomt. In de bus of tram heb je je ticket bij de hand voor het geval je moet in- of uit checken bij een chauffeur en natuurlijk kun je je ticket op je telefoon laten zien bij een controle. De aangekochte tickets worden overzichtelijk opgeslagen onder Boekingen. Zowel voor reizen die je nog moet maken (Aanstaand) als reizen die je al gemaakt hebt (Transacties).

  • In de buurt

    Zoek je geen route, maar een vervoersmiddel? Dan kun je kiezen voor de functie In de buurt. Als je jouw locatie deelt met de app krijg je alle vervoersopties te zien in jouw omgeving op de kaart. De verschillende icoontjes laten zien om welk vervoersmiddel het gaat. Je kunt de verschillende vervoersopties filteren door op de icoontjes te klikken. Naast filteren op vervoersopties kun je ook filteren op aanbieder.

    Zit de door jou gewenste vervoersoptie er niet tussen? Wees gerust, wij werken hard aan het verbeteren van de app en het uitbreiden van mobiliteitsaanbieders staat bovenaan ons lijstje.  

  • Boekingen

    Je kunt je tickets altijd terugvinden onder het tabblad Boekingen nadat je ze hebt gekocht. U kunt uw toekomstige tickets zien door Aanstaand te selecteren en u ziet een overzicht van uw transactiegeschiedenis door Transacties te selecteren.

    Hoe gebruik je een mobiel ticket op je telefoon?

    Omdat er veel verschillende vervoerders in de app zitten, zijn er verschillende manieren om met een mobiel ticket te reizen en kan het per vervoerder verschillen. Wanneer uw ticket een barcode heeft, zult u in de bus of tram het ticket meestal onder een barcodescanner moeten scannen. Als je de trein neemt, hoef je alleen maar de barcode bij de poortjes op het station te scannen. Als er geen poortjes op het station zijn, hoeft u niet in of uit te checken. Het volstaat om uw mobiele ticket op uw telefoon aan de conducteur te tonen wanneer deze controleert. Een ticket zonder barcode, maar met bewegend beeld kun je niet scannen. Toon dit kaartje bij het binnenkomen aan de chauffeur van de bus of tram.

    Hoe annuleer je een boeking?

    Een OV-ticket kan niet worden geannuleerd. Heb je echter je bus gemist? Geen probleem. Afhankelijk van de vervoerder kun je het ticket voor een langere periode gebruiken. De eindtijd vind je op het ticket op je scherm. Je kunt een Amber-boeking annuleren in de app. Er zullen dan geen kosten in rekening worden gebracht.

  • Onkostendeclaratie

    Onder de Transacties in het Boekingen-overzicht kun je een onkostendeclaratie aanmaken van de periode die jij kiest. Je kun je reizen zelf indelen als zakelijk, woonwerk of privé. Zo krijg je heel gemakkelijk precies het overzicht die jij nodig hebt. Deze kun je als PDF- of Excel-file delen (via mail/ Whatapp etc.).

  • Mobiliteitsaanbieders - Donkey Republic

  • Wat is Donkey Republic?

    Donkey Republic is een Deense deelfiets en step- aanbieder actief in meer dan 50 steden in Europa. In Nederland biedt Donkey elektrische deelfietsen aan in Amsterdam, Utrecht, Nieuw Vennep en Rotterdam.

  • Hoe kan ik een Donkey Republic e-bike boeken?

    Vind, reserveer en betaal een e-bike via de planner of de ‘in de buurt’ functie. Je kunt de fiets ontgrendelen met de Amaze app, dit werkt d.m.v. bluetooth. Je kun de fiets zo vaak vergrendelen als je wilt. Als je klaar bent, breng je de e-bike terug naar een beschikbare drop-off locatie en beëindig je de huur in de app.

  • Mobiliteitsaanbieders - Amber

  • Wat is Amber?

    Amber is een deelauto-aanbieder on-demand mobiliteit biedt met elektrische auto’s. Amber is opgericht in 2016 en heeft als doel een 100% alternatief te bieden voor autobezit. Amber doet dat door 100% mobiliteitsgarantie te leveren. Dit betekent dat Amber garandeert dat er altijd een auto beschikbaar is op het door jou gevraagde tijdstip.

    Amber heeft ook een netwerk van hubs en servicegebieden en een auto hoeft niet op dezelfde locatie te worden ingeleverd als waar deze is opgehaald. Een hub is een vaste locatie waar auto’s kunnen worden opgehaald en afgezet. Een servicegebied is een stedelijk gebied waar een Amber door de hele stad kan worden opgehaald en ingeleverd.

  • Hoe kan ik een Amber boeken?

    Om een ​​Amber te boeken, moet je een geldig rijbewijs hebben en dit moet worden geverifieerd door Amaze.

    Amber is via Amaze op twee manieren te boeken: via de Planner en via In de buurt.

    Hoe boek je een Amber via de Planner:

    1. Plan een reis via het homescreen door je bestemming in te vullen;
    2. Uw huidige locatie wordt automatisch ingesteld als vertreklocatie. Als u vanaf een andere locatie wilt vertrekken, kunt u nu de vertreklocatie wijzigen;
    3. De Planner toont je alle mogelijke reismogelijkheden voor die reis. Als Amber een optie is voor (een deel van) die reis, wordt deze weergegeven als Auto. Door die optie te selecteren, kunt u de details van die reis bekijken.
    4. Om een ​​Amber voor die reis te boeken, klikt u op Reserveer auto. Hierdoor verschijnt het Amber reserveringsscherm;
    5. Vul de informatie in het reserveringsscherm in door uw Drop-off hub en Drop-off tijd te selecteren. Het selecteren van een Type reis is optioneel;
    6. Klik op Bevestig reservering om uw reservering te bevestigen;
    7. De reservering is nu toegevoegd aan uw Boekingen.

    Hoe boek je een Amber via Near me:

    1. Ga naar het tabblad In de buurt in de app;
    2. Dit overzicht toont alle vervoerswijzen in uw regio. Om alleen Amber-hubs en auto’s op de kaart te tonen, kun je filteren op Auto en Amber;
    3. Selecteer een van de beschikbare auto’s of selecteer een hub. Hierdoor verschijnt het Amber reserveringsscherm;
    4. In dit scherm kun je je gewenste Drop-off hubTussenstops (optioneel) en Drop-off tijd selecteren. Het selecteren van een Type reis is ook optioneel;
    5. Klik op Bevestig reservering om uw reservering te bevestigen;
    6. De reservering is nu toegevoegd aan uw Boekingen.
  • Wat kost Amber?

    De kosten voor Amber zijn:

    • € 0,35 per kilometer;
    • € 2,50 per uur (op werkdagen tussen 8.00 – 18.00 uur);
    • € 1,00 per uur (in het weekend tussen 8.00 – 22.00 uur);
    • € 0,50 per uur (op werkdagen tussen 18.00 – 8.00 uur);
    • € 0,50 per uur (in het weekend tussen 22.00 – 8.00 uur).
  • Waar kan ik een Amber ophalen en inleveren?
  • Wanneer moet ik betalen voor parkeren met Amber?
  • Mobiliteitsaanbieders - Urbee

  • Wat is Urbee?
  • Hoe kan ik een Urbee boeken?
  • Wat kost Urbee?

    De kosten voor een Urbee e-bike zijn:

    • € 0,05 per minuut;
    • Minimale fee: € 1,50;
    • Maximale fee: € 15,00 per dag;
    • No-show fee: € 3,00.
  • Waar kan ik een Urbee e-bike ophalen en inleveren?
  • Mobiliteitsaanbieders - Taxicentrale Amsterdam (TCA)

  • Wat is TCA?
  • Hoe boek ik een taxi?

    U kunt een taxi van TCA boeken via de Planner.

    Zo boekt u een taxi via de Planner:

    1. Plan een reis via het homescreen door je bestemming in te vullen;
    2. Uw huidige locatie wordt automatisch ingesteld als vertreklocatie. Als u vanaf een andere locatie wilt vertrekken, kunt u nu de vertreklocatie wijzigen;
    3. De Planner toont je alle mogelijke reismogelijkheden voor die reis. Als een taxi een optie is voor (een deel van) die reis, wordt deze weergegeven als Taxi. Door die optie te selecteren, kunt u de details en een prijsindicatie van die reis zien;
    4. Klik op Reserveer taxi om het reserveringsscherm te openen. Hier kunt u een Type reis selecteren (optioneel) en uw betaalmethode kiezen;
    5. Klik op Bevestig reservering om uw reservering te bevestigen;
    6. De reservering is nu toegevoegd aan uw Boekingen.
  • Mobiliteitsaanbieders

  • Welk openbaar vervoer is beschikbaar via Amaze?
  • Mobiliteitsaanbieders - Openbaar vervoer

  • Hoe kan ik een OV-ticket boeken via Amaze?
  • Mobiliteitsaanbieders - Felyx

  • Wat is Felyx?
  • Hoe kan ik een Felyx-scooter boeken?
  • Mobiliteitsaanbieders - Check

  • Wat is Check?
  • Hoe kan ik een Check-scooter boeken?
  • Betalen

  • Hoe betaal ik voor Amaze?
  • Wat kost het om Amaze te gebruiken?
  • Klantenservice

  • Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?

    Wij staan klaar om u te helpen en om te leren van uw ervaring, goed of slecht!

    Je kunt contact met ons opnemen via het feedback-formulier in de app, via support@amazemobility.nl of je kunt bellen met onze klantenservice via 0900-6468646.

     

    De openingstijden van klantenservice zijn:

    werkdagen: 8:00 uur tot 19:00 uur

    zaterdag: 10:00 uur tot 16:00 uur

     

    Heb je vragen over het openbaar vervoer of deelvervoer buiten de openingstijden? Neem dan direct contact op met de vervoerder/ aanbieder van deelvervoer.

  • Databeveiliging

  • Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?
  • Hoe kan ik mijn Amaze-account verwijderen?
  • Welke mobiliteitsaanbieders ontvangen mijn data?
  • The future of travel is here

    Get going with Amaze