Helpcenter

Ik ben nieuw bij Amaze

  • Wat is Amaze?

    Amaze Mobility is een app die jou helpt het gebruik van deelvervoer en ov in en om de stad gemakkelijk te maken. Met Amaze Mobility kun je deelvervoer en openbaar vervoer vinden, gebruiken en betalen op het moment dat jij het nodig hebt. Zonder OV-chipkaart en zonder gebruik van andere apps. Wij maken het reizen met deelvervoer en openbaar vervoer gemakkelijk en tegelijkertijd verbeter jij hiermee de leefbaarheid van onze steden. Wij werken hard door om onze app nog beter te maken. Wij horen graag van jou, als gebruiker, wat we nog kunnen verbeteren en toevoegen. Laat dit ons vooral weten via de feedback link in de app of via info@amazemobility.nl. Reis jij met ons mee naar de volgende bestemming?  

  • Hoe werkt Amaze?

    Heel gemakkelijk. Zodra jij vervoer nodig hebt, zie je in de app wat er wordt aangeboden bij jou in de buurt. Op de kaart zie je al het vervoer dat jij kan gebruiken om naar je plaats van bestemming te komen.

    Heb je vervoersoptie gekozen en heb je daarvoor een kaartje nodig? Dan koop jij die direct in de app. Dit e-ticket is je vervoersbewijs, waarmee je direct kan reizen vanuit je smartphone. Wil je een deelauto of deelfiets gebruiken? Dan reserveer, betaal en open je deze in met de app. Vergeet niet vooraf je rijbewijs te verifiëren, dit duurt maar een paar minuutjes. Hiervoor maak je een foto van de voor- en achterkant van je rijbewijs en een selfie. Super gemakkelijk!

    Voor het reizen met deelvervoer is een creditcard validatie noodzakelijk. Vul je gegevens in en accepteer de reservering in je creditkaart-app.

  • Waarmee kan ik reizen met Amaze?

    Met Amaze Mobility kun je gebruik maken van verschillende soorten vervoer in Nederland zoals trein, metro, tram, bus , deelauto, deelfiets en veerboot. Alle vervoerders en mobiliteitsaanbieders die zijn aangesloten bij Amaze Mobility zijn:

    • Openbaar vervoer: NS, Arriva, Connexxion, Blauwnet, Keolis, Syntus, RRReis, Rnet, Bravo, Hermes, Breng, AllGo, RET, U-OV, EBS, GVB en HTM
    • Taxi: TCA
    • Deelfietsen: Donkey Republic
    • Deelauto’s: Amber

    Amaze Mobility laat je ook de beschikbaarheid zien van OV-fiets, de fietsen en scooters van Tier en de deelscooters van Felyx en Check. De deelscooters van Felyx, Check en Tier hopen wij snel direct vanuit onze app te kunnen aanbieden.

  • Hoe maak ik een account aan?

    Om te kunnen boeken, betalen en reizen heb je een account nodig. Vul je profielgegevens in: naam, adres, geboortedatum en e-mailadres. Wij vragen dit van jou, omdat treintickets persoonsgebonden zijn. Het ticket is daarom alleen geldig in combinatie met een identiteitsbewijs. Je voor- en achternaam op het ticket moeten daarom ook hetzelfde zijn als die op je legitimatiebewijs. Lees hierover meer in de e-ticket voorwaarden van desbetreffende vervoerder.

    Wanneer je een deelauto of fiets wilt gebruiken, is het uploaden van je rijbewijs nodig. Dit kan eenvoudig met drie foto’s binnen je profiel. Je ontvangt een e-mail, zodra je rijbewijs is gevalideerd. Omdat er tijd nodig is om je rijbewijs te verifiëren, is het handig om dit meteen te doen tijdens het aanmaken van je account. Hiervoor dien je een foto te maken van de voor- en achterkant van je rijbewijs en een selfie, super gemakkelijk!

    Voor het reizen met een Amber-deelauto is een creditcard validatie noodzakelijk. Vul je gegevens in en accepteer de reservering in je creditkaart-app.

  • Hoe werkt Amaze?

  • Hoe vind ik het deelvervoer en openbaar vervoer bij mij in de buurt?

    Wanneer je Amaze Mobility opent krijg je een kaart te zien. Op deze kaart zie je een stip waar jij je bevindt en al het beschikbare vervoer om jou heen. De verschillende icoontjes laten zien om welk vervoersmiddel het gaat. Je kunt de verschillende vervoersopties filteren door op de icoontjes te klikken. Onder de icoontjes staat de lijst met de verschillende opties. Wanneer je bijvoorbeeld een buskaartje wil kopen, klik je op de gewenste optie en kun je met bevestig je aankoop een e-ticket aanschaffen. Klik je op een deelauto, dan krijg je de mogelijkheid om de auto te reserveren.

    Zit de door jou gewenste vervoersoptie er niet tussen? Wees gerust, wij werken hard aan het verbeteren van de app en het uitbreiden van mobiliteitsaanbieders staat bovenaan ons lijstje.

  • Boekingen

    Je kunt je tickets altijd terugvinden onder het tabblad Boekingen nadat je ze hebt gekocht. U kunt uw toekomstige tickets zien door Aanstaand te selecteren en u ziet een overzicht van uw transactiegeschiedenis door Transacties te selecteren.

    Hoe gebruik je een e-ticket op je telefoon?

    Omdat er veel verschillende vervoerders in de app zitten, zijn er verschillende manieren om met een e-ticket te reizen en dit kan het per vervoerder verschillen. Wanneer het ticket een barcode heeft, moet deze in de bus of tram meestal onder een barcodescanner worden gescand. Als je de trein neemt, hoef je alleen maar de barcode bij de poortjes op het station te scannen. Als er geen poortjes op het station zijn, hoef je niet in of uit te checken. Het volstaat om je e-ticket op jouw telefoon aan de conducteur te tonen wanneer deze controleert. Een ticket zonder barcode, maar met bewegend beeld kun je niet scannen. Toon dit kaartje bij het binnenkomen aan de chauffeur van de bus of tram.

    Hoe annuleer je een boeking?

    Een OV-ticket kan niet worden geannuleerd. Heb je echter je bus gemist? Geen probleem. Afhankelijk van de vervoerder kun je het ticket voor een langere periode gebruiken. De eindtijd vind je op het ticket op je scherm. Je kunt een Amber-boeking annuleren in de app. Er zullen dan geen kosten in rekening worden gebracht.

  • Onkostendeclaratie

    Onder de Transacties in het Boekingen-overzicht kun je een onkostendeclaratie aanmaken van de periode die jij kiest. Je kun je reizen zelf indelen als zakelijk, woonwerk of privé. Zo krijg je heel gemakkelijk precies het overzicht die jij nodig hebt. Deze kun je als PDF- of Excel-file delen (via mail/ Whatapp etc.).

  • Mobiliteitsbudget

  • Wat is een mobiliteitsbudget?

    Een mobiliteitsbudget is een geldbedrag dat werkgevers beschikbaar stellen aan hun werknemers. Dit bedrag kunnen medewerkers naar eigen inzicht gebruiken om naar hun werk of zakelijke afspraak te reizen. Zo kan je als werknemer zelf kiezen, voor welk vervoer, je een mobiliteitsbudget inzet – OV, taxi, deelfiets of deelauto.  

    De Amaze Mobility app regelt het mobiliteitsbudget in één app, zonder lastige kaartjes, declaraties, abonnementen of bonnetjes. 

  • Hoe werkt het?

    Samen met je werkgever wordt er gekeken naar je mobiliteitsbehoefte. Vervolgens wordt in de app het besproken mobiliteitsbudget ingesteld. Van Amaze ontvang je een e-mail met daarin twee knoppen. Met de eerste knop download je de app op je telefoon. Met de tweede knop open je de app en kun je het mobiliteitsbudget gebruiken. Op de mobiliteitsbudget pagina in de app, zie je direct het totale beschikbare budget en welk bedrag er nog openstaat voor het reizen. Zo heb je 24/7 inzicht in je budget, je afgelegde reizen, de kosten en vergoedingen. 

  • Hoe kan ik mijn mobiliteitsbudget activeren / toevoegen?

    Je ontvangt een email van Amaze Mobility, waarmee je de Amaze app kunt downloaden en waarmee je jouw mobiliteitsbudget activeert.  

  • Waarom moet ik mijn zakelijke e-mailadres gebruiken?

    Via jouw zakelijk e-mailadres log je in, in de Amaze Mobility app. Het mobiliteitsbudget is gekoppeld aan dit e-mailadres. Als je een account hebt aangemaakt en/of bent ingelogd met een ander e-mailadres, dan zul je het mobiliteitsbudget niet aantreffen en worden je kosten, die je maakt tijdens het reizen, niet vanuit het budget betaald.  

  • Waarom moet ik mijn rijbewijs toevoegen aan mijn profiel?

    Het toevoegen van een rijbewijs, in the Amaze Mobility app, is verplicht als je gebruik maakt van deelmobiliteit. Boek en gebruik je bijvoorbeeld een Amber deelauto, dan is het natuurlijk noodzakelijk dat je een geldig rijbewijs hebt 

  • Waarom moet ik mijn telefoonnummer toevoegen aan mijn profiel?

    Sommige deelvervoeraanbieders maken gebruik van jouw telefoonnummer, bijvoorbeeld bij calamiteiten. Ook als je bijvoorbeeld door welke reden dan ook, jouw deelvervoer rit niet kunt openen, sluiten of beëindigen, kan een vervoerder telefonisch contact met je opnemen om je verder te helpen. Jouw nummer wordt niet gedeeld met derden. Meer informatie hierover vind je in onze privacy statement.    

  • Hoe kan ik privé reizen betalen met Amaze Mobility?

    Als je via je werkgever het mobiliteitsbudget hebt gekregen, reis je met de Amaze Mobility app, automatisch vanuit dit budget. Voor het maken van een privéreis via Amaze, selecteer je in de betalingsstap, bij betaalwijze, een andere betaalmethode. Zo kun je kiezen voor het betalen via iDeal of creditcard. Wijzig je je betaalmethode, dan wordt je reis niet meer vanuit het mobiliteitsbudget betaald.        

  • Hoe kan ik inloggen?

    Via de mobiliteitsbudget e-mail kun je eenvoudig de Amaze Mobility app openen en gebruiken. Zo kun je direct, na het openen van de app, al het deelvervoer bij jou in de buurt vinden. Zodra je een eerste reis boekt, log je in via je zakelijk e-mailadres. Deze is automatisch ingevuld. Na een druk op de knop “Stuur verificatiecode” ontvang je een e-mail. In deze e-mail druk je vervolgens op de knop “Verifieer nu”. Je gaat automatisch terug naar de app en je bent ingelogd. Let op, na een aantal minuten verloopt de verificatie inloglink. Maar geen zorgen. Doorloop de bovenstaande stappen opnieuw en je bent goodto-go!  

  • Waar vind ik mijn gegevens?

    Klik in the Amaze Mobility app, in het menu, op de knop “Meer”. Bovenaan de “Meer” pagina vind je een ingang naar je Profiel en je persoonlijke gegevens. Als je gebruik maakt van het mobiliteitsbudget, kun je op de profielpagina niet je zakelijk e-mailadres wijzigen. Onder postcode en huisnummer staan standaard de gegevens van je werkgever.     

  • Hoe kan ik een storing of een fout melden?

    Klik in de Amaze Mobility app, in het menu, op de knop “Meer”. Onderaan de “Meer” pagina, vind je de ingang naar onze klantenservice. Je kunt ons bellen en/of een e-mail sturen.  

  • Waarom staat er een deelvervoer aanbieder niet op de kaart?

    Amaze Mobility werkt hard om zoveel mogelijk deelvervoer aanbieders in de app toe te voegen. Houd de Amaze Mobility app dan ook goed in de gaten, want regelmatig vind je een nieuwe deelvervoerder op de kaart.   

  • Waar vind ik mijn e-ticket voor de bus, tram, trein of metro?

    Zodra je een reis boekt en betaalt, kun je direct via een knop “Toon ticket” je ticket openen en gebruiken. Als je niet direct je ticket nodig hebt, bijvoorbeeld als je startdatum van je reis in de toekomst ligt, kun je altijd je ticket terugvinden via het menu, onder de knop “Mijn reizen”. Hier vind je al je actieve, toekomstige en verlopen tickets.   

  • Hoe zie ik hoeveel budget ik (nog) heb?

    Als je wilt weten hoeveel mobiliteitsbudget je in totaal hebt en/of hebt gebruikt, open je via het menu “Mijn budget”. Ook vind je hier de reizen die je hebt afgelegd en betaald met je mobiliteitsbudget.  

  • Als mijn budget op is, wanneer krijg ik dan weer een nieuw budget?

    Een mobiliteitsbudget start op de eerste van de maand en eindigt op de laatste dag van de maand automatisch. Het budget wat aan het einde van de maand niet is gebruikt, verdwijnt automatisch uit de Amaze Mobility app. Op de 1ste van de nieuwe maand, staat er weer een nieuw budget voor je klaar. Net zo makkelijk!  

  • Hoe betaal ik een deelscooter uit mijn mobiliteitsbudget?

    Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om de deelscooters van Felyx, Check en Tier te betalen met een mobiliteitsbudget. We werken hard door om dit voor jou op korte termijn mogelijk te maken.  

  • Waar staan mijn transacties?

    Reis en betaal je met een mobiliteitsbudget, dan vind je in het menu, onder de knop “Mijn budget,  je afgelegde en geboekte reizen. De reizen en transacties, die je privé hebt afgelegd (en dus niet met je mobiliteitsbudget hebt betaald) staan in het menu, onder de knop “Mijn reizen”.  

  • Mobiliteitsaanbieders - Donkey Republic

  • Wat is Donkey Republic?

    Donkey Republic is een Deense deelfiets en step- aanbieder actief in meer dan 50 steden in Europa. In Nederland biedt Donkey deelfietsen aan in Amsterdam, Nieuw Vennep en Rotterdam en Dordrecht.

  • Hoe kan ik een Donkey Republic fiets boeken?

    Starten: in de Amaze app zie je op de kaart de verschillende  Donkey Republic ophaallocaties weergegeven. Hier selecteer je de gewenste ophaal locatie en kies je vervolgens het afleverpunt. Dit kan een adres of een andere Donkey locatie zijn. De verwachte reistijd en bijbehorende kosten worden in het overzicht getoond. Na het klikken op Bevestig & Ontgrendelen wordt je rit direct gestart.

    Openen: je krijgt vervolgens een routebeschrijving naar je ophaallocatie te zien. Als je op de ophaallocatie bent, kijk je naar het infopaneel op het stuur of op de naamsticker op het frame om de juiste fiets te vinden die overeenkomt met de naam die je in de app hebt gekregen. Druk vervolgens op de knop “Ontgrendelen”.

    Gebruik: tijdens de huurperiode kan je de door jou gehuurde Donkey fiets zo vaak ontgrendelen en vergrendelen als je maar wilt. Zorg ervoor dat je de diets altijd netjes parkeert en goed  vergrendeld als je de rit beëindigd.

    Rit beëindigen: als je de Donkey fiets niet meer nodig hebt, druk je op de knop “Rit beëindigen”. Je krijgt vervolgens een routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde drop-off locatie. Als je daar bent, druk je nogmaals op “Rit beëindigen” en volg je de instructies in de app. Zorg ervoor dat de Donkey correct is vergrendeld.

  • Wat kost Donkey Republic?

    De kosten voor Donkey Republic zijn:

    • < 15 minuten = € 1,70
    • < 30 minuten = € 2,20
    • < 1 uur = € 3,30
    • < 2 uur = € 5,00
    • < 4 uur = € 7,50
    • < 6 uur = € 9,00
    • < 12 uur = € 11,00
    • < 1 dag = € 13,00
  • Waar kan ik een Donkey Republic fiets ophalen en inleveren?

    Een Donkey Republic fiets kan worden opgehaald bij elk Donkey Republic station en kan ook bij elk ander Donkey Republic station worden afgegeven. Het ophaalstation en het inleverstation hoeven niet hetzelfde te zijn.

  • Mobiliteitsaanbieders - Amber

  • Wat is Amber?

    Amber is een deelauto-aanbieder on-demand mobiliteit biedt met elektrische auto’s. Amber is opgericht in 2016 en heeft als doel een 100% alternatief te bieden voor autobezit. Wanneer je 3 uur of langer van te voren reserveert garandeert Amber dat er altijd een auto beschikbaar is op het door jou gevraagde tijdstip.

    Amber heeft ook een netwerk van hubs en servicegebieden en een auto hoeft niet op dezelfde locatie te worden ingeleverd als waar deze is opgehaald. Een hub is een vaste locatie waar auto’s kunnen worden opgehaald en afgezet. Een servicegebied is een stedelijk gebied waar een Amber door de hele stad kan worden opgehaald en ingeleverd.

  • Hoe kan ik een Amber boeken?

    Om een ​​Amber te boeken, moet je een geldig rijbewijs hebben en dit moet worden geverifieerd door Amaze.

    Hoe boek je een Amber via Amaze:

    1. Open de app en klik op het icoontje auto en Amber in de app;
    2. Nu zie je alle beschikbare deelauto’s van Amber bij jou in de buurt;
    3. Selecteer een van de beschikbare auto’s of selecteer een hub. Nu zie je de auto die je daadwerkelijk kan reserveren.
    4. In dit scherm kun je je gewenste Drop-off hubTussenstops (optioneel) en Drop-off tijd selecteren. Het selecteren van een type reis is ook optioneel;
    5. Klik op ‘bevestiging reservering’ om je reservering te bevestigen;
    6. De reservering vind je terug onder ‘Mijn reizen’.

    Amber zorgt ervoor dat de auto voldoende is opgeladen voor je reis. Ben je langer onderweg? Er ligt een laadpas voor alle laadpalen in de auto.

     

     

     

  • Wat kost Amber?

    De kosten voor Amber zijn:

    • € 0,45 per kilometer +
    • tussen 7.00 uur en 19.00 uur € 3,10 per uur
    • tussen 19.00 uur en 7.00 uur € 1,21 per uur

    Minimale rit prijs, annuleren binnen 1 uur voor vertrek of no-show kost € 9,10

    De kosten worden aan het eind van je rit in rekening gebracht.

     

  • Waar kan ik een Amber ophalen en inleveren?
  • Wanneer moet ik betalen voor parkeren met Amber?
  • Mobiliteitsaanbieders - Urbee

  • Wat is Urbee?
  • Hoe kan ik een Urbee boeken?
  • Wat kost Urbee?

    De kosten voor een Urbee e-bike zijn:

    • € 0,05 per minuut;
    • Minimale fee: € 1,50;
    • Maximale fee: € 15,00 per dag;
    • No-show fee: € 3,00.
  • Waar kan ik een Urbee e-bike ophalen en inleveren?
  • Mobiliteitsaanbieders - Taxicentrale Amsterdam (TCA)

  • Wat is TCA?
  • Hoe boek ik een taxi?

    U kunt een taxi van TCA boeken via de Planner.

    Zo boekt u een taxi via de Planner:

    1. Plan een reis via het homescreen door je bestemming in te vullen;
    2. Uw huidige locatie wordt automatisch ingesteld als vertreklocatie. Als u vanaf een andere locatie wilt vertrekken, kunt u nu de vertreklocatie wijzigen;
    3. De Planner toont je alle mogelijke reismogelijkheden voor die reis. Als een taxi een optie is voor (een deel van) die reis, wordt deze weergegeven als Taxi. Door die optie te selecteren, kunt u de details en een prijsindicatie van die reis zien;
    4. Klik op Reserveer taxi om het reserveringsscherm te openen. Hier kunt u een Type reis selecteren (optioneel) en uw betaalmethode kiezen;
    5. Klik op Bevestig reservering om uw reservering te bevestigen;
    6. De reservering is nu toegevoegd aan uw Boekingen.
  • Mobiliteitsaanbieders

  • Welk openbaar vervoer is beschikbaar via Amaze?
  • Mobiliteitsaanbieders - Openbaar vervoer

  • Hoe kan ik een OV-ticket boeken via Amaze?
  • Mobiliteitsaanbieders - Felyx

  • Wat is Felyx?
  • Hoe kan ik een Felyx-scooter boeken?
  • Mobiliteitsaanbieder Tier

  • Wat is Tier?
  • Hoe kan ik een Tier fiets of scooter boeken?
  • Mobiliteitsaanbieders - Check

  • Wat is Check?
  • Hoe kan ik een Check-scooter boeken?
  • Betalen

  • Hoe betaal ik voor Amaze?
  • Wat kost het om Amaze te gebruiken?
  • Klantenservice

  • Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?

    Wij staan klaar om u te helpen en om te leren van uw ervaring, goed of slecht!

    Je kunt contact met ons opnemen via het feedback-formulier in de app, via support@amazemobility.nl of je kunt bellen met onze klantenservice via 0900-6468646.

     

    De openingstijden van klantenservice zijn:

    werkdagen: 8:00 uur tot 19:00 uur

    zaterdag: 10:00 uur tot 16:00 uur

     

    Heb je vragen over het openbaar vervoer of deelvervoer buiten de openingstijden? Neem dan direct contact op met de vervoerder/ aanbieder van deelvervoer.

  • Databeveiliging

  • Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?
  • Hoe kan ik mijn Amaze-account verwijderen?
  • Welke mobiliteitsaanbieders ontvangen mijn data?
  • The future of travel is here

    Get going with Amaze