Cars for people who don’t want cars

16 augustus 2022

Deze pay-off van deelauto-platform Amber zou ook zomaar een slogan van Amaze kunnen zijn. Allebei hebben ze immers de ambitie om het aantal auto’s in het Nederlandse straatbeeld te verminderen. Als bestaand aandeelhouder van de aanbesteding van gedeeld deelvervoer op de Zuidas, waaruit Amaze is ontstaan, is de relatie tussen beide bedrijven sowieso al bijzonder te noemen. Een goed moment dus om wat meer te vertellen over Amber en de samenwerking met Amaze.   


Gebundelde krachten van ‘de slimste en de grootste’

‘De slimste gaat samen met de grootste’. Alessandro Ghitti, CCO bij Amber, kan een glimlach niet onderdrukken als hij terugdenkt aan de berichtgeving eerder deze zomer. In juni werd namelijk bekend dat Amber en MyWheels gaan fuseren. “Het besef kwam dat wat ons betreft de mobiliteitsmarkt rijp is voor wat meer consolidatie”, licht hij toe. “Kijkend naar de business is het zo dat Amber sterk is in het zakelijke segment en MyWheels wat meer op de consument zit. Doordeweeks zijn we bij Amber heel erg druk en in het weekend worden onze auto’s wat minder vaak gebruikt. Bij MyWheels is dit andersom. Dat is zonde én in strijd met onze missie, namelijk om met minder auto’s uit te kunnen.”


“Het slimme van Amber gecombineerd met de kracht van MyWheels”


“Samen willen we het gebruik voor de zakelijke en consumentenmarkt optimaliseren”, aldus Alessandro Ghitti. Amber is erg tech gefocust, de operatie draait op algoritmes. Iets wat al langer bestaat op een slimmere manier doen, dat hoort bij ons. MyWheels is asset heavy, veel vloot, veel naamsbekendheid. Oftewel, het slimme van Amber gecombineerd met de kracht van MyWheels.”


Voorsorteren op mobiliteitstrends

Uit onderzoek blijkt dat werkgevers hun werknemers steeds meer keuzevrijheid geven om zelf hun reis van en naar kantoor vorm te geven. Waar werkgevers zelf nog controle willen houden, worden werknemers vaak gestimuleerd om het ov of de fiets te gebruiken. In beide gevallen voelen ze zich in de war for talent in ieder geval steeds meer genoodzaakt een passend mobiliteitsaanbod te faciliteren en te betalen. Daarnaast bieden verdere verstedelijking en continue technologische innovatie volop mogelijkheden voor de ontwikkeling van het gebruik van (elektrische) deelmobiliteit door de consument.

Alessandro Ghitti kijkt ernaar uit om samen met MyWheels in te spelen op deze mobiliteitstrends. “De consument die woonachtig is in grote stad weet steeds beter de deelauto te vinden. Autobezitters in de steden kunnen door het grote aanbod aan deelmobiliteit wat makkelijker afscheid nemen van de ‘eerste’ of tweede auto. Vanuit Amber doen we zo veel mogelijk om klanten diezelfde vrijheid te bieden in het reserveren en gebruik van de auto.”


“Ik verwacht dat zakelijk autodelen de komende twee jaar echt mainstream gaat worden”


Amber is hard gegroeid de afgelopen jaren, maar hij voorziet de komende jaren een forse toename in zakelijke deelmobiliteit. “De versnelling wordt pas echt ingezet wanneer leasevloten afgeschaald worden, werknemers mobiliteitsbudget krijgen en oplossingen als Amber gaan omarmen. Ik verwacht daarom dat zakelijk autodelen de komende twee jaar echt mainstream gaat worden, ook vanwege de maatregelen vanuit de overheid voor minder  CO2-uitstoot en meer regulering. De versnelde verduurzaming door bedrijven is gunstig voor onze business.”


Unieke propositie vraagt om een unieke operatie

Amber pakt het net even anders aan dan anderen. “We hebben als enige in de markt een vraaggestuurd model. Je kan wel overal auto’s hebben staan, maar als ze niet aansluiten op de vraag waar mensen ze nodig hebben, dan los je geen hogere doelstellingen op van minder auto’s op straat. Ons verdienmodel is er dan ook op gericht om de auto te verplaatsen naar daar waar mensen ‘m nodig hebben. Mensen die de auto bestellen moeten zich beseffen dat de auto er op dat moment mogelijk nog niet staat, maar er wel staat wanneer ze ‘m nodig hebben. Een arbeidsintensief model, waarbij onze fleetoperators auto’s constant verplaatsen, maar waardoor met een hogere bezettingsgraad wel meer inkomsten per auto genereren.”

Alessandro Ghitti is erg te spreken over de samenwerking met Amaze. “Onze relatie met Amaze is prima. Wat ik wel zie is dat de MaaS markt er een van vallen en opstaan is, maar ik verwacht met de toenemende aandacht voor deelmobiliteit veel van onze samenwerking.”

Wil je meer weten over Amaze en hoe onze mobiliteitsoplossing ook voor jouw bedrijf kan werken? Download de brochure hieronder en lees er alles over!

Nieuws

Wil je Amaze nieuws direct ontvangen in je inbox?

Door op inschrijven te klikken ontvang je af en toe e-mails van Amaze. Je kunt je altijd uitschrijven direct vanuit de e-mails die je ontvangt.